COMUNICAT DE PREMSA

L’APLEC, Associació per a l’Ensenyament del Català comunica :

AG de l’APLEC a SANTA MARIA : EL REPTE del CANVI D’ESCALA PER GENERALITZAR L’ENSENYAMENT DEL CATALÀ

L’APLEC ha celebrat la seua assemblea general ordinària enguany a Santa Maria la Mar on la municipalitat – el batlle Edmond Jordà i la delegada als Afers escolars Marguerite Valette – havia acollit l’associació igualment per l’Escola d’estiu dels mestres de català. A més de les nombroses activitats habituals de l’associació (vegeu per més informació el portal www.aplec.cat: ensenyament, edició de Mil Dimonis, partenariat amb l’OPLC i l’EN, FLAREP, intervencions públiques i institucionals, animacions culturals, difusió mediàtica, cursos per adults), 2022 ha estat marcat per la nova circular d’ensenyament de les llengües regionals vigent des del gener, i sobretot per la signatura de l’Acord-marc per una convenció de desenvolupament de l’ensenyament el català pels partenaris Ministeri d’educació, Regió i Departament, sota l’ègida de l’OPLC, amb un missatge molt clar: “català per a tothom i a tot arreu”.

La generalització de la iniciació per a tots els alumnes i el desenvolupament de les seccions bilingües implica un repte important per a tots els actors de l’ensenyament del català. Cal invertir més mitjans (ensenyants, hores, finançaments) i cal formar i reclutar els professors necessaris a una oferta generalitzada. L’APLEC preveu així que se multipliqui per 3 els efectius, ensenyants, finançaments indispensables per garantir la igualtat d’accés al català per a tots els alumnes. El canvi d’escala necessita un suport polític i una inversió indispensable: es passarà de 20% a 60% d’alumnes iniciats, de 50 a 150 mestres a l’APLEC, de 10% a 30% de bilingües. Un objectiu ambiciós i apassionant per als mesos i els anys que venen.