Les cròniques dels mestres d’iniciació de català de l’APLEC, algunes publicades a L’Indépendant i a altres mitjans de comunicació locals, on s’exposa la tasca que duen a terme en les escoles de Catalunya Nord:
…
La Sant Joan: una festa universal i tan identitària
-article redactat per la intervinenta Marisa Mateo , el 23 de juny de 2020-
Des de l’11 de maig, els alumnes de l’escola elemental de Sureda van tornant a la vida escolar respectant la planificació sanitària ambient. Per tant, tots els ensenyaments han reprès, i entre ells els cursos de català animats per la inervinenta de l’Associació per a l’ensenyament del català (APLEC). És en aquest marc que s’ha presentat la festa de la Sant Joan, festa universal de la llum que ens arriba des de la nit dels temps i que celebra el solstici d’estiu. Sense descuidar la petita flama que va cremant en un racó del nostra Castellet (i en els nostres cors!) que any rere any es regenera al cim del nostre Canigó per viatjar més enllà de les fronteres per les viles i vilatges on compartim el mateix sentiment d’unió i de pau per l’eternitat.
Una festa preciosa que els alumnes han il·lustrat imaginant cartells originals. Un toc d’optimisme i d’esperança, així és com s’acaba l’any escolar.
Un agraïment a tot l’equip del consistori de Sureda, als elegits del Consell departamental i del Consell regional que gràcies a llur generositat permeten als nostres infants aprendre la nostra llengua mil·lenària i les llegendes i tradicions que l’envolten. Igualment un agraïments als equips pedagògics de les escoles maternal i elemental de Sureda per l’interès que manifesten per aquest ensenyament i per llur acollida amistosa. I no oblidem els nostres joves alumnes als quals desitgem unes agradables vacances.
El català no coneix pandèmies
-article redactat per la intervinenta Lamyae Lagriba, el 7 de juny de 2020-
Els 132 alumnes de l’escola maternal i primària Jules Ferry de Cotlliure han continuat les classes de català a distància des de la proclamació de l’estat d’alarma sanitària gràcies a les intervencions ofertes per l’Aplec (Associació per a l’ensenyament del català).
Des de petita secció fins a CM2, els infants nord-catalans de Cotlliure han pogut continuar gaudint cada setmana de la cultura i llengua catalana des de l’inici del confinament. Cada setmana els alumnes reben pautes supervisades i dirigides per l’Aplec amb diferents activitats de lèxic, gramàtica i cultura. Els diversos enllaços disponibles en línia, cançons, àudio i vídeo-contes han facilitat l’aprenentatge dels més menuts.
Al llarg de tot l’any els alumnes han pogut participar en diferents activitats com és el Tió, teatre en català i la incorporació de cançons catalanes a la Coral de l’escola.
A maternal han conegut el personatge de la classe, en Mic, un petit personatge amb el qual se senten identificats, ja que, comparteixen edat, desenvolupament físic i emocional i nivell d’aprenentatge. Aprenen els nombres, els colors, els animals, els dies de la setmana, entre d’altres, com en Mic.
Tant l’escola com els pares i alumnes estan molt implicats i volen fer del català un element més del dia a dia dels alumnes, una implicació que fa possible que l’ensenyament del català prosperi a les escoles nord-catalanes.
Perpinyà: la por i les intervencions de català
-article redactat per la intervinenta Hind Lamar, el 3 de juny de 2020-
La por ? Va ser el que vaig sentir quan vaig rebre el missatge que deia que havia estat acceptada per treballar d’intervinenta de català de l’APLEC, i un segon cop, el dia que va començar l’estat d’alarma, encara no era oficial però tothom m’enviava la noticia.
Hi ha gent que considera que no hem de parlar de les nostres pors, diuen que si ho fem mostrem la nostra vulnerabilitat. Deixeu-me dir-vos que per mi, la por és una porta i que m’he trobat davant d’ella cada cop que he hagut de fer les activitats amb els meus alumnes amb tot el que els he donat i el que he rebut d’ells.
Per últim, les setmanes i mesos de teletreball han estat una experiència diferent però transformadora. El teletreball com intervinenta de català a estat possible gràcies a l’APLEC, el Départament i l’Ajuntament de Perpinyà. Durant les 10 setmanes de treball pedagògic i didàctic a distància he après que no hi ha un lloc millor que les aules d’una escola i que la comunicació entre l’adult i l’infant és molt necessari. Pel costat més tècnic, he après a treballar de maneres diferents i he tingut l’oportunitat d’estudiar més, pequè mai és suficient. Si un dia tinc l’oportunitat de teletreballar, ho faré sens dubte, perquè encara que sigui un poc més difícil és molt satisfactori.
La peur? C’est ce que j’ai senti le jour que j’ai reçu le message qui disait que j’avais été acceptée comme intervinante de catalan à l’APLEC, et une deuxième fois, le jour quand a commencé l’état d’alarme, ce n’était pas encore officiel mais tout le monde m’envoyait la nouvelle.
Quelques gens considerent que nous ne devrions pas parler de nos peurs, il disent qu’ainsi nous montrons notre vulnérabilité. Laissez-moi vous dire que pour moi, la peur est une porte, que je me trouve devant celle-ci était avec toutes les activités que j’ai fait avec mes enfants, tout ce que leurs ai donné et tout ce qu’ils m’ont donné. J’y pense à mes eleves des écoles maternelles de Condorcet, d’Alembert ou encore Jules Ferry de Perpinyà.
Et derrière, m’attendaient des semaines ou des mois de télétravail, une experience différente mais transformatrice. Le télétravail comme intervinenta de catalan a été possible grâce a l’APLEC, le Département et la Mairie de Perpignan. Pendant ces 10 semaines de travail pédagogique et didactique à distance j’ai appris qu’il n’y a pas meilleur endroit que les salles de classe et que la comunication entre maîtresse et élève est fortement nécessaire. Du côté le plus technique, j’ai appris à travailler de différentes formes et j’ai aussi eu l’opportunité d’étudier plus, parce que ce n’est jamais assez. Si un jour j’ai l’opportunité de refaire un télétravail, je le ferai, sans doute, parce que bien que ce soit un peu difficile c’est très satisfaisant.
Llauró: Curs de català, malgrat tot – Cours de catalan, malgré tout!
-article redactat per la intervinenta Cristina Comajuncosas, el 14 de maig de 2020-
Els nens i les nenes de l’escola maternal i primària de Llauró segueixen els seus cursos de català a distància malgrat el confinament imposat des del 14 de Març. La Cristina Comajuncosas intervinenta de l’Aplec ha hagut d’adaptar les seves activitats perquè es puguin fer des de casa amb companyia de les famílies dels nens i nenes.
Per la setmana de Sant Jordi, han rebut un munt d’activitats inspirades a partir dels 2 llibres adjunts entre altres. Han recordat moltes coses sobre la princesa, el drac, el cavaller Sant Jordi que segons la llegenda va salvar la princesa del drac. De la sang del drac va néixer un bonic roser, del qual Sant Jordi va oferir una rosa a la princesa. Per això, el 23 d’Abril se celebra el dia dels enamorats. La tradició diu que els enamorats regalin una rosa a la seva dona i ella regala un llibre al seu home, en homenatge a Cervantes i Shakespeare que van morir un 23 d’Abril.
Vét aquí una bonica tradició catalana que no deixa mai indiferent la quitxalla de l’escola de Llauró i que han pogut recordar gràcies als cursos proposats per l’Aplec.
Les enfants des écoles maternelle et primaire de Llauró continuent leurs cours de catalan à distance malgré le confinement imposé depuis le 14 Mars. Cristina Comajuncosas, intervenante de l’APLEC, a dû adapter ses activités pour qu’elles puissent être travaillées depuis la maison en famille.
Pour la semaine de Sant Jordi, ils ont reçu beaucoup d’activités inspirées des 2 livres ci-joints, entre autres. Ces livres parlent de la princesse, du dragon et du chevalier Sant Jordi qui selon la légende a sauvé la princesse du dragon. Du sang du dragon un rosier est né. Sant Jordi a offert une rose à la princesse, c’est pourquoi l’on dit que le 23 Avril on fête les amoureux dans les Pays catalans.
La tradition veut que les amoureux offrent une rose à leur femme et la femme offre un livre à son amoureux en commémoration de la mort de Cervantes et Shakespeare décédés un 23 Avril. Jolie tradition catalane qui ne laisse pas indifférents les élèves de l’école de Llauró et qu’ils ont pu retravailler grâce aux cours proposés par l’APLEC. Les interventions de catalan sont possibles grâce à la financiation de la Mairie de Llauró, du Département et de l’APLEC.
El Joc com a recurs educatiu de la llengua catalana
-article redactat per la intervinenta Begoña García, el 20 de gener de 2020-
L’aprenentatge de llengües estrangeres sempre és un repte per tothom i també pels infants que moltes vegades no usen cap altre idioma que el matern per comunicar-se amb el seu entorn més proper. Entendre el per què és positiu aprendre un altra llengua si no en tinc menester per la vida quotidiana forma part de la tasca que ha de fer l’educador i una de les millors maneres per fer arribar la curiositat a través d’altres formes de veure la vida, és amb el joc.
La cultura catalana compta amb un gran bagatge de jocs, contes, cançons i tradicions que ens poden ajudar moltíssim a treballar rutines i vocabulari de diferents aspectes de la vida quotidiana així com d’un mateix.
Els espais que podem usar a l’escola també ens ajudaran a planificar activitats diferents tot aprofitant ocasions com pot ser un pati nevat per parlar de la meteorologia, colors de l’hivern, la neu i les seves característiques. Els jocs motrius en dies on els infants necessiten canalitzar la seva energia com “ l’1,2,3 pica paret” adaptat al vocabulari que treballem en aquest moment o bé “Enredats” per treballar les parts del cos seran un bon recurs.
A Vilanova de Raó fem català i ciències alhora – A Villeneuve-de-la-Raho aprenons le catalan avec les sciencies
-article redactat per la intervinenta Patrícia Escamilla, el 18 de desembre de 2019-
L’aprenentatge de les llengües amb les ciències és a la classe de català. Va ser a l’assignatura de català que els alumnes de CE1 de Vilanova de Raó van trobar perquè els noms dels dies de la setmana s’assemblen tant als nom dels planetes. Els alumnes van deduïr que també en la llengua francesa, italiana i tantes altres llengües llatines els noms son semblants. El coneixement d’una nova llengua condueix cap a una nou decobriment i una obertura cap a altres realitats i altres mons. El treball del català a l’escola és crear un ambient idoni per l’aprenentatge de nous idiomes estangers i regionals, intentant crear en l’infant la curiositat per apropar-lo a una dimensió internacional.
L’apprentissage des langues avec les sciences c’était en cours de catalan. Les élèves de CE1 de Villeneuve-de-la-Raho ont réfléchi le pourquoi des jours de la semaine ressemblent autant en français et en catalan ….en observant les planètes. Les élèves se sont plongés dans un univers multilingues car en catalan, en espagnol, italien et d’autres langues latines il y a des fortes ressemblances. La connaissance d’une nouvelle langue amène vers une nouvelle découverte, une ouverture vers d’autres réalités et d’autres mondes. Le travail des interventions de catalan est de créer un environnement et un climat propices à l’apprentissage des langues étrangères et régionales, et d’ouvrir l’enfant aux d’autres cultures puis à la dimension internationale.
Comença el curs de català per als més petits de l’escola Jules Ferry – Début du cours de catalan pour les petits à l’école Jules Ferry
-article redactat per la intervinenta Hind Lahmar, el 11 de desembre de 2019-
Amb l’intervinenta Lahmar Hind de l’APLEC, Associació per l’ensenyament del català, els nins i les nines escolaritzats a l’escola pública Jules Ferry, a Perpinyà han començat a descobrir i aprendre el català el 29 de novembre. El primer dia hem après a dir tots: Bon dia, fins aviat i adiu!
També hem començat a aprendre dues cançons en català i, finalment, hem parlat una mica del projecte que hem preparat per viure tots junts abans de les vacances de Nadal: explicar i fer-los descobrir qui és el tió i haver d’alimentar-lo, aprendre la cançó, i tenir paciència per esperar el dia que el farem cagar, belleu caramels o quelcom d’altra.
Gràcies a l’APLEC els petits i també nosaltres els intervinents tindrem l’oportunitat d’aprendre i de practicar a l’escola la llengua catalana cada dia.
Avec l’intervention de Lahmar Hind de l’association APLEC (Association de l’apprentissage de la langue catalane), les enfants de l’école Jules Ferry de Perpignan, avons commencé à apprendre et découvrir cette langue le 29 novembre 2019.
Le premier jour nous avons appris à dire: Bon dia, adiu et fins aviat ! Nous avons aussi commencé à apprendre deux chansons catalanes et pour finir, nous avons parlé du projet préparé pour fêter le Noël avant les vacances: connaître le “tió”, le nourrir, apprendre ça chanson et surtout patienter à l’arrivée du jour où il nous donnera des bonbons.
Grâce à l’APLEC, petits et grands auront l’opportunité d’apprendre et de pratiquer le catalan à l’école publique tous les jours
Parlem català des de ben petits! – Nous parlons catalans depuis tout petits !
-article redactat per la intervinenta Chaimaa Amismau, el 2 de desembre de 2019-
Els nens i nenes de l’escola maternal Hyacinthe Rigaud a Perpinyà han tornat a començar aquest divendres 29 de novembre a parlar català amb l’intervinenta Chaimaa de l’APLEC, l’Associació per l’ensenyament del català finançada per les ajudes dels consells departamentals i regionals i de la Sioccat. Han conegut la nova mascota, la girafa Gisela, que porta els colors de la bandera catalana, groc i vermell. Han cantat la cançó del « cargol treubanyes » , « sol solet » i han après a dir els noms dels animals. Gràcies a l’Associació APLEC els més petits tindran l’oportunitat de practicar la llengua catalana cada setmana cantant cançons populars infantils i així fer efectiva la promoció de la diversitat llingüística.
Les enfants de l’école maternelle Hyacinthe Rigaud à Perpignan ont recommencé ce vendredi 29 novembre à parler catalan avec l’intervenante Chaimaa de l’APLEC, l’Associació per l’ensenyament del català financée par les aides des conseillés départementaux et régionaux et la Sioccat. Ils ont connu la nouvelle mascotte, la girafe Gisela, portant les couleurs du drapeau catalan, jaune et rouge. Ils ont chanté la chanson du « cargol treu banyes », l’escargot, et « sol, solet » petit soleil et ils ont appris à dire les noms des animaux. Grâce à l’association APLEC les plus petits ont l’opportunité de pratiquer la langue catalane chaque semaine en chantant des chansons infantiles populaires rendant ainsi effective la promotion de la diversité linguistique.
La reentrada en català a Pesillà! – La rentrée en catalan a Pézilla!
-article redactat per la intervinenta Cristina Comjuncosas el 26 de setembre de 2019-
Des del 13 de setembre, Cristina, la intervinenta de l’APLEC, Associciació per a l’Ensenyament del Català, a reprès les classes de llengua catalana a l’escola maternal Marie Mlliès de Pesillà de la Ribera.
La reentrada ha estat molt satisfactòria. Els infants han retrobat amb alegria la jirafa Montserrat que és sempre acompanyada per la Senyera, la bandera catalana. Han après els noms de les diferents parts del cos amb un poema i la cançó “En Joan Petit quan balla”.
Aujourd’hui vendredi 13 Septembre, l’intervenante Cristina de l’Aplec ( Association pour l’Enseignement du Catalan) a repris les cours de langue et culture catalane à l’école maternelle Marie Mélliès de Pézilla la Rivière.
Les enfants ont retrouvé avec joie leur mascotte la girafe Montserrat qui est toujours accompagnée par le drapeau catalan, la Senyera.
Ils ont appris les noms de différentes parties du corps avec un poème et la chanson “El Joan Petit quan balla”.
Une très bonne rentrée à l’école pour tous les enfants.